Site Overlay

BLOG: Hoe WhatsApp plots een platform werd…

Na de overname van de berichtendienst door Facebook, was het wachten op de eerste échte grote veranderingen van WhatsApp. Vandaag is het zover: op mijn Android-telefoon, in het hoofdscherm van WhatsApp, tussen ‘chatten’ en ‘calls’, staat nu opeens een tab genaamd ‘status’. Status is, net zoals ‘mijn verhaal’ bij Snapchat en ‘stories’ bij Instagram, een functie waarmee je door foto, video en simpele tekst-overlays, een verhaal kan vertellen. Behalve dan dat dit wederom gestolen is van Snapchat, wil ik jullie kort even meenemen in wat dit betekent voor de berichtendienst.

WhatsApp als platform

De status-functie biedt mij de mogelijkheid om in één keer met iedereen in mijn contactlijst te communiceren. Deze ‘peer-to-all’ communicatie is nieuw. Eerst kon men alleen met elkaar praten – peer-to-peer – en in groepen praten – een soort van sub-peer-to-peer. Maar met de statusfunctie verandert mijn 06-nummer opeens van een exclusieve manier om mij te bereiken, naar een ‘gebruikersnaam’ waarop ik in staat ben ‘iedereen’ te bereiken – en vice versa. Voor WhatsApp is dit een kleine stap om van een gesloten berichtendienst naar een open platform te gaan waarop meer functies mogelijk zijn.

Ik zie de reclameleuzen al voor me: “Voeg nu 06-xx toe aan je WhatsApp, en ontvang regelmatig korting!” Een logische stap van Facebook: hoe meer communicatie mogelijk is via WhatsApp, hoe meer informatie Facebook kan ontvangt die omgezet kan worden naar reclame-inkomsten.

Hoe ik nu opeens ‘vrienden’ ben met een klant

Of ik blij ben dat mijn 06-nummer opeens mijn gebruikersnaam is, weet ik nog niet. Het is niet mogelijk om een status-verhaal te zien, als één van de twee personen niet het nummer van de ander heeft. Dat betekent dat het uitwisselen van 06-nummers in theorie gelijk staat aan het ‘bevrienden’ van elkaar op moeder-platform Facebook. Ook dat voelt gevoelsmatig wat heftiger dan simpelweg vrienden toevoegen met één klik. WhatsApp geeft mij wel de mogelijkheid om mensen uit te sluiten van mijn statussen. Met meer dan 600 nummers verzameld in de 15 jaar dat ik dit nummer heb, lijkt mij dat een vermoeiende opgave – laat staan om na een netwerkborrel in te stellen of iemand je status mag zien.

Wat kunnen we nog meer verwachten?

In het verleden heeft Facebook met Snapchat look-a-like Slingshot en het klakkeloos overnemen van Snapchat’s verhalenfunctie in Instagram, aangetoond niet de meest creatieve organisatie te zijn. Door naar concurrenten te kijken, kunnen we waarschijnlijk al grotendeels gaan invullen wat de volgende mogelijke stappen zijn. Denk aan het integreren van video-kanalen in je WhatsApp-status, het maken van fotoalbums en het betalen van diensten. Dit is een kleine greep in de mogelijkheden die concurrenten van WhatsApp in opkomende economieën al hebben.

Tech-giganten kijken met jaloezie naar deze mobiele markten; vooral naar China’s WeChat. WhatsApp, die als grootste berichtendienst van het westelijke halfrond wat voorzichtiger moet zijn met privacy, zet met de status-functie de eerste voorzichtige stapjes richting een volledige integrale oplossing waarmee je kan bellen, chatten, foto’s kan delen, eten kan bestellen en rekeningen kan betalen. Daar mag je van alles van vinden; kijkend vanuit Facebook is het een logische stap.